Om du är den som är intresserad av racing och inte bara vill titta på denna sport har du ett brinnande intresse att själv börja köra. Det första som gäller är då att välja vilken gren som du vill vara verksam och delta inom. Sedan är det dags att fixa din egen racingbil. De flesta som börjar med motorsport gör det på en mycket låg nivå. Här handlar det först och främst om lägre serier och tävlingar. Då kan det vara folkrace som gäller eller rally på särskilda sträckor i våra skogar. Hur det än ligger till med ditt val kommer du att behöva ett fordon som klarar av den gren som du väljer att vara aktiv inom.
Att fixa sin egen racingbil kan vara både dyrt och tungt. Här är det mycket arbete som måste till, och då vill det till att inneha de kunskaper som behövs för att göra mycket på egen hand. Nu är det väl ofta så att de som har intresse för racing även inte har något emot att spendera de timmar som krävs för att fixa sin bil i det skick som behövs. Här brukar även kunskapen finnas inneboende, eller så är de flesta mycket snabba på att lära sig allt om sina olika bilar.
När du fixar din bil för den gren inom motorsporten som du ska vara verksam inom är det också en del regler som du måste följa. Här handlar det i första hand om säkerhet, och då måste den utrustning som behövs för detta finnas i bilen. Många gånger handlar det om bälten, konstruktion och störtbåge. Efter detta är det motorn som ska vara kraftig och snabb, och detta krävs det kunskap för. Här gäller det att trixa till allt för att utvinna bästa kraft och effekt ur sin bil. Har du intresset brukar dock inte detta vara något som står i vägen för den som vill köra snabbt på olika tävlingar.